Engleski stručni časopis iz sektora pića „The Drinks Business“ uradio je po narudžbini online vinoteke „Taste4“ studiju sa 2.000 ispitanika o odnosu vinopija i izraza koji se koriste za opisivanje vina. Čak četvrtina ispitanika je rekla da se teško odlučuju na kupovinu vina od nepoznatih sorti i proizvođača bez opisa mirisa i ukusa, a njih 45% je izjavilo da se uvek drže njima već poznatih sorti.
Uobičajeni izrazi koje somelijeri i vinski kritičari koriste su u glavnom nerazumljivi običnim potrošačima. Samo 2% zna šta znači kad vino ima „vegetativni karakter“ ili kad je „prazno“. „Teroar“ razume 3% potrošača. A i značenja mnogo prisutnijih izraza su za potrošače misterija – samo 21% ispitanika zna šta znači reč „buke“.
Ova studija u Srbiji može da bude interesantna pre svega restoranima koji u svojim vinskim kartama imaju priliku da opišu vina koja prodaju, pošto po sadašnjim propisima proizvođači na flaši mogu da napišu samo ono što je konstatovala senzorna komisija ovlašćena od ministarstva, a njihovi opisi su uglavnom svedeni na dva: vino ima ili vinski ili sortni miris i ukus.
Za restorane može biti interesantna i studija američkog poslovnog sajta iz sektora vinarstva „Uncorkd“ o organizaciji vinske karte kojom se najviše doprinosi prodaji. Prvo pravilo je da se nikada ne ređaju vina po ceni. Gost krene od početka i kada dođe do maksimalne cene koju je spreman da plati ne čita dalje, koliki god da je izbor. Takođe, za svako vino mora postojati razumljiv opis mirisa i ukusa, kao i preporuka jela sa jelovnika uz koje to vino najbolje ide. S druge strane, u jelovniku pored svakog jela treba da bude navedeno i vino koje uz to jelo najbolje ide. Ova uparivanja, kaže Uncorkd, treba često menjati kako bi se ravnomerno prodavala sva vina u ponudi. Ovo može da bude problem u restoranima koji svoje vinske karte menjaju dva puta godišnje, pa je predlog da se to odradi na web sajtu ili kao mobilna aplikacija, kao i da se vinske karte i jelovnici štampaju dnevno, u samom restoranu.
Sada samo neko treba da otkrije koji su to izrazi na srpskom koje treba proterati iz opisivanja vina, pa da i mi budemo Englezi.